آذر ماه 1387

پیام نیلوفر کبود

شمارة 117   آذر ماه 1387

 

اعلام برنامة ماهانه

پنجشنبه 7/9/87  -  شب شهادت امام جواد (u) روزه داری و  صرف افطار در بیت الزهرا (س).

پنجشنبه 14/9/87    مباحث اعتقادی -  نیایش

پنجشنبه 21/9/87    مباحث اعتقادی نیایش

پنجشنبه 28/9/87    به مناسبت عید سعید غدیر مراسم جشنی در بیت الزهرا (س) برگزار می گردد. لطفاً به اتفاق خانواده تشریف بیاورید.

 

تذکر: طبق سال های گذشته مراسم قربانی در آسایشگاه معلولین و سالمندان قدس برگزار می گردد. دوستانی که نذری دارند رأس ساعت 9 صبح مقابل بیت الزهرا (س) حضور به هم رسانند.

 

------------------------------------------------------------------

 

عفت

¯ کسانی که عفت نداشته باشند، آنها شیعة حضرت صادق (u) نیستند گرچه خود را شیعة آن حضرت بدانند. کسانی که تبعیّت نفس بهیمی کنند و متحرک به حرکت حیوانی باشند، مشایع نفس حیوانی بهیمی هستند و از حومة تبعیّت عقلانی خارجند تا چه جای آن که به تبعیّت الهی متّصف باشند.

درس عرفان در محضر حضرت امام (ره)

 

------------------------------------------------------------------

 

با نام خدا

قابیل

اولین فرزندی که از انسان به وجود آمد قابیل بود. وقتی که آدم حوا را پیدا کرد، رابطة طبیعی بین آن ها برقرار گردید، حوا بارور شد و سپس قابیل به دنیا آمد و آدم به زوجة خود گفت که خداوند به من یک انسان عطا کرده است.

پس از قابیل، برادر او هابیل به دنیا آمد و هابیل پیشة چوپانی را پیش گرفت و قابیل کشاورز شد.

اینک قدیمی ترین کتاب آسمانی که کتاب «ایجاد» باشد، شرح زندگانی هابیل و قابیل را چنین می نویسد:

« مدتی گذشت و کشتزار قابیل محصول داد و قابیل ثمر کشتزار خود را به خداوند تقدیم نمود و هابیل هم نخستین بره های گله های خود را به خداوند تقدیم کرد.

خداوند به تقدیمی هابیل توجه کرد، لیکن به تقدیمی قابیل توجه ننمود و این موضوع سبب شد که قابیل خشمناک گردید و حالش دگرگون شد.

آن وقت خداوند به او گفت: برای چه تو خشمگین شدی و چرا حالت دگرگون گردید؟!

قابیل چیزی  نگفت و سپس به برادر خویش هابیل اظهار کرد برویم و هنگامی که از نزد خدا دور شدند و به کشتزار رسیدند، قابیل خود را روی برادر انداخت و او را کشت.

این هنگام خداوند به قابیل گفت: برادرت را چه کردی؟ قابیل گفت: نمی دانم، مگر من مستحفظ برادر خود هستم؟ خداوند گفت: ای قابیل، خون برادرت در روی زمین می جوشد و اینک تو طرف نفرین زمین واقع شده ای زیرا وادارش نمودی خون برادرت را بنوشد. از این پس اگر در زمین زراعت کنی به تو محصول نخواهد داد و تو در تمام عمر ویلان و سرگردان خواهی بود.

قابیل پاسخ داد: این کیفر خیلی بزرگ است و من قادر به تحمل آن نیستم و هرکس مرا پیدا کند خواهد کشت. خداوند بدو پاسخ داد: نه! هر کس تو را به قتل برساند هفت مرتبه کیفر خواهد دید و خدا علامتی روی قابیل گذاشت که اگر او را پیدا کردند به قتل نرسانند. آن وقت قابیل از حضور خداوند دور شد و در سرزمین شمالی واقع در خاور جنت مکان گزید.»

اینک که ما این سرگذشت تاریخی را از قدیمی ترین کتب آسمانی می خوانیم، با مسایلی مواجه می شویم که در خور موشکافی است.

موضوع اول این است که قابیل برخلاف پدرش آدم که کورکورانه از امر خداوند اطاعت کرد و از بهشت خارج شد و هیچ اعتراضی ننمود، این یک در مقابل خدا مقاومت کرد و هنگامی که خداوند او را ملعون نمود زبان اعتراض گشود و گفت من قادر به تحمل این عذاب نیستم.

مثل این است که آدم نظر به این که نخستین موجود بشری بوده هیچ گونه تجربه ای نداشته، ولی قابیل که از شکم حوا بیرون آمده آزمایش ها و تعقلی دارد که او را وادار به اعتراض در مقابل خدا می نماید.

موضوع دوم این است که خداوند وقتی اعتراض قابیل را شنید، ملایم شد و به جای این که او را کیفر بدهد علامتی روی او گذاشت که وی را به قتل نرسانند و انگار که خداوند احساس کرد که قابیل کاملاً مسؤول نیست و اگر مرتکب قتل برادر شده برای حسد بوده و حسد هم از این موضوع تولید شده بود که خداوند برخلاف برادرش به هدیة او توجهی نکرده بود و به عبارت دیگر خداوند در این مسؤولیت شریک است.

سوم این که معلوم می شود غیر از آدم و حوا و قابیل، انسان های دیگری هم روی زمین بودند وگر نه خداوند علامتی روی قابیل نمی گذاشت که دیگران او را به قتل نرسانند و احتمال دارد که این انسان ها از سایر فرزندان آدم و حوا به وجود آمده باشند.

حاصل آن که در این تاریخ مذهبی، رفتار قابیل در مقابل خداوند خیلی عجیب به نظر می آید زیرا با این که صدای خداوند را می شنود و خود را در حضور او می بیند، مثل این است که هیچ باک ندارد و حتی از عمل زشت خویش پوزش نمی خواهد و خود را در مقابل او زیاد کوچک نمی بیند و نیز رفتار خداوند باعث تولید حیرت است که با اولین ایراد و اعتراض قابیل سست و ملایم می شود و با این که او را ملعون کرده است می گوید هر کس تو را به قتل برساند هفت مرتبه کیفر خواهد دید و به عبارت دیگر یک اعتراض قابیل کفایت نمود که خداوند به کلی تصمیم خود را تغییر بدهد.

 

برگرفته از کتاب خداوند بزرگ من موریس مترلینگ

 

------------------------------------------------------------------

 

آسیب شناسی دینی از منظر استاد مطهری

اهریمن یا شیطان؟!

در جهان بینی اسلامی، هیچ موجودی نقشی در آفرینش به صورت استقلال ندارد، قرآن برای هیچ موجودی استقلال قایل نیست، هر موجودی هر نقشی را دارد به صورت واسطه و مجرا واقع شدن برای مشیت و ارادة بالغة الهیه است. قرآن برای فرشتگان نقش واسطه بودن برای انفاذ مشیت الهی در خلقت قایل است، ولی برای شیطان حتی چنین نقشی نیز قایل نیست، تا چه رسد به آن که او را در خالقیت مستقل بداند، آن چنان که در اوستا اهریمن خالق مستقلی است در برابر اهورا مزدا.

از این رو این که معمولاً کلمة‌شیطان را در ترجمة‌ متون اسلامی به «اهریمن» یا «دیو» ترجمه می کنند، غلط فاحش است. کلمة شیطان مرادفی در فارسی ندارد و باید عین لفظ در ترجمه بیاید.

شیطان از نظر قرآن به هیچ وجه قطبی در مقابل خداوند نیست، حتی قطبی در برابر فرشتگان که به اذن پروردگار دست اندر کار خلقتند و مجری مشیت الهی در آفرینش اشیاء می باشند نیز نیست.

 

------------------------------------------------------------------

 

شهادت امام محمد باقر u تسلیت باد

شنبه 16/9/1387

 

------------------------------------------------------------------

 

ویژگی های شیعه

«ابو اسماعیل» گوید: به امام محمد باقر u عرض کردم فدایت شوم شیعه در محیطی که ما زندگی می کنیم بسیار زیاد است.

امام u فرمود: آیا توانگر به فقیر توجه دارد؟ آیا نیکوکار از خطا کار در می گذرد؟ و آیا نسبت به یکدیگر همکاری و برادری دارند؟

عرض کردم نه.

حضرت فرمود: آنها شیعه نیستند شیعه کسی است که این کارها را انجام دهد.

 

------------------------------------------------------------------

 

آشنایی با روز عرفه و اعمال آن (دوشنبه 18/9/87)

شب عرفه از لیالی متبرکه و شب مناجات با قاضی الحاجات و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. و کسی که در آن شب به عبادت بپردازد اجر و ثواب 170 سال عبادت را دارد. «مفاتیح الجنان ص 253»

اعمال روز عرفه از مفاتیح با فرازهایی از دعای عرفه امام حسین u  

 

روز نهم ماه

روز عرفه از عید های بزرگ است گرچه به نام عید نامیده نشده است روزیست که خداوند سبحان بندگان خود را به عبادت و طاعت خود خوانده و دعوت نموده است و سفرة احسان خود را بر بندگان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و اندوتر و خشمناک تر خواهد بود.

 

/ 0 نظر / 14 بازدید